UTRIKES: Desperat Putin vänder sig till Nordkorea

2022 09 06

Sanktionerna mot Ryssland har skadat Vladimir Putins möjligheter att förse sin armé med utrustning och andra förnödenheter.

Det menar amerikanska tjänstemän efter att underrättelsetjänster från USA avslöjat att Ryssland köper miljoner granater och raketer från Nordkorea, rapporterar The New York Times.

Uppgifterna tyder på desperation från Kreml och en direkt effekt av de globala sanktionerna som riktats mot landet.

"Borde vara oroade"

Framför allt rör det sig om kortdistansraketer och artillerigranater, skriver tidningen.

Men Ryssland förväntas köpa in ytterligare nordkoreansk utrustning framöver.

– Kreml borde vara oroade över att de måste köpa vad som helst från Nordkorea, säger Mason Clark, ledare av Rysslandsteamet vid Institutet för krigsstudier.

Problematiska drönare från Iran

Utöver Nordkorea har Ryssland även fått hjälp med leveranser av drönare från Iran, som dock uppges ha haft mekaniska problem.

– Den enda anledningen till att Kreml skulle behöva köpa artillerigranater eller raketer från Nordkorea eller någon annan är för att Putin har varit ovillig eller oförmögen att mobilisera den ryska ekonomin för krig på ens den mest grundläggande nivån, säger Frederick W. Kagan, militärexpert vid tankesmedjan American Enterprise Institute, till The New York Times.

"Massivt misslyckande"

Han tillägger:

Detta är mycket troligt en indikation på ett massivt misslyckande av det ryska militära industriella komplexet som sannolikt har djupa rötter och mycket allvarliga konsekvenser för de ryska väpnade styrkorna.

Stärker banden

Sedan kriget i Ukraina har Vladimir Putin och Kim Jong-Un stärkt sina vänskapsband. 

Parterna har blivit goda brevvänner, och i ett brev från augusti ska den ryska ledaren ha föreslagit för Kim Jong-Un att länderna ska arbeta för att “utvidga de omfattande och konstruktiva bilaterala relationerna med gemensamma ansträngningar”.

I brevet stod också att läsa att en union mellan Ryssland och Nordkorea skulle “stärka säkerheten och stabiliteten på den koreanska halvön och den nordöstra asiatiska regionen”.

Kan hjälpa Ryssland

Sydkoreanska Daily NK har även uppgett att Nordkorea börjat göra listor över arbetare som ska skickas till Donbas i Ukraina.

Arbetarna ska hjälpa de ryskstödda separatistrepublikerna med återuppbyggnaden.  

Först ska nordkoreanska invånare som redan befinner sig i Ryssland involveras.

I ett nästa steg kan invånare inifrån Nordkorea skickas till Ukraina, erfar nyhetskanalen. 

LÄS MER: Brevväxling avslöjar diktatorernas planer

LÄS MER: Nya vänskapen oroar

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen