UTRIKES: Sju personer har drunknat i bilgarage

2022 09 07

Sydkorea drabbades av en tragedi under gårdagen när sju personer omkom i ett översvämmat parkeringshus.

De drabbade människorna hade tagit sig ner i garaget för att flytta sina bilar samtidigt som tyfonen Hinnamnor härjade i staden Pohang, rapporterar BBC.

Personerna ska då ha fastnat i allt vatten som forsade in genom öppningarna.

Hängde i 12 tolv timmar

Två personer kunde räddas.

De hade överlevt genom att klamra sig fast vid rör i taket – där de hängde i över tolv timmar.

Brandmän och räddningstjänst behövde ta sig fram genom flera meter höga vattennivåer av brunt vatten för att ta sig fram i garaget.

Tillhörde flerfamiljshus

Personerna som befann sig i garaget bodde i ett flerfamiljshus och hade samma morgon blivit uppmanade av ledningskontoret att flytta sina bilar från parkeringen, uppger nyhetssajten Yonhap.

De två som överlevde är en man i 30-årsåldern och en kvinna runt 50 år.

Läget uppges vara stabilt för båda två, enligt BBC.

Presidenten: “Kunde inte sova”

Den sydkoreanska presidenten Yoon Suk-yeol har förklarat sin sorg.

Han kallar händelsen för en “katastrof”.

– Jag kunde inte sova i natt på grund av den här tragedin, säger Suk-yeol i ett uttalande.

Krävt 10 liv

Totalt har tio personer i Sydkorea dött till följd av samma tyfon.

Det är landets södra och östra kuster som drabbats hårdast, framför allt av enorma vågor, stormvindar och kraftigt regn.

Två namn på samma oväder

En tyfon är enligt SMHI samma sak som en orkan, fysikaliskt sett.

Begreppen varierar dock beroende på var i världen ovädret beskrivs.

– På Nordatlanten samt på de centrala och östra delarna av norra Stilla havet talar man om orkaner, på nordvästra Stilla havet kallas dessa oväder för tyfoner, framhåller SMHI på sin hemsida.

Foto: Skärmdump MBC News

Text: Redaktionen


JUST NU: Legendariskt rockband gör comeback – ska turnera genom Sverige

2025 11 10

År 2011 tackade det ikoniska rockbandet för sig.

Elva år senare gjorde The Ark comeback och stod återigen på scen inför totalt 150 000 fans.

Sedan dess har det varit tyst.

Men nu annonserar det legendariska svenska bandet ytterligare en återkomst – fyra år efter den senaste succén.

– The Ark är ett av de mest ikoniska och älskade banden i Sverige och att få möjligheten att arrangera hela nio konserter med dem i sommar känns fantastiskt. Vi ser fram emot att skapa oförglömliga kvällar tillsammans med både bandet och publiken, säger Markus Westberg, vd på Nöjet Konsert, i ett uttalande.

Avslutar i Umeå

Den första konserten av nio går av stapeln i Halmstad på Hotel Tylösand den 1 juli.

Hela turnén avslutas den 15 augusti på Skeppsbron i Umeå.

 Vi gjorde 2022 års turné på lite darrande ben, som en slags kärleksfull minnesresa. Då hände något; det som skulle bli en tillfällig återförening under en sommar, väckte istället något till liv, framhåller bandet i en kommentar och fortsätter:

– Det föddes något större än vi anat. Vi ville mer. Tillsammans. Inte för att återupprepa, utan för att skapa något ihop igen. Helt plötsligt började det också växa fram musik. 2026 kokar vi ner allt vi varit till kärnan av vilka vi är. 

Efter den förra comebacken 2022 handlar den nya återkomsten om en helt ny upplevelse, enligt The Ark.

– Det här är inte bara ett återbesök, utan vi vill skapa den ultimata The Ark-upplevelsen. En visuell och musikalisk helhet som är essensen av The Ark, menar bandet.

Svenska legendarer

The Ark bildades 1991 i Rottne utanför Växjö och frontas av sångaren Ol Salo.

Sedan debuten har The Ark etablerat sig som en av de mest inflytelserika och karismatiska grupperna inom modern svensk pop- och rockhistoria, skriver Nöjet Konsert inför återkomsten.

LÄS MER: Rockband drabbas av tungt konkurshot

Här är alla konsertdatum

1 juli Halmstad, Hotel Tylösand

16 juli Borgholm, Slottsruinen

17 juli Varberg, Societetsparken

18 juli Helsingborg, Sofiero Slott

21 juli Burgsvik, Grå Gåsen

25 juli Sundsvall, Svartvik

31 juli Göteborg, Bananpiren

14 augusti Luleå, Södra Hamnplan

15 augusti Umeå, Skeppsbron

Biljetterna släpps den 14 november.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Foto: N. Shizuru

Text: Redaktionen


10 november 2025

Omtalad mjölk stoppas helt – säljs på Willys och Ica

2025 11 10

För två och ett halvt år sedan släpptes en helt ny mjölkdryck på marknaden.

Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.

Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.

Läggs ned: kunderna ratade den

Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.

Även Coop har sålt mjölken.

Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.

Anledningen är att kunderna har ratat produkten.

– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.

"Ingen efterfrågan"

Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.

– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.

Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.

Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.

Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.

– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metan­ut­släppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Tio gårdar ingick

I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.

Nu blir det inte så.

Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Mårten Ryner/Axfood

Text: Redaktionen