VAL 2022: Därför tvingas Morgan Johansson lämna

2022 06 06

Det lutar åt att inrikes- och justitieminister Morgan Johansson (S) tvingas att lämna regeringen innan tisdagens misstroendeomröstning.

Det är flera S-märkta statsvetare överens om.

– Det är någon som får packa lådorna, och det blir nog Morgan som det ser ut nu, säger Stig-Björn Ljunggren, S-märkt statsvetare och politisk redaktör på socialdemokratiska Sydöstran, till SvD.

Nappa på erbjudande

Stig-Björn Ljunggren tror att statsminister Magdalena Andersson (S) kommer att nappa på Ebba Buschs (KD) erbjudande under söndagens partiledardebatt i TV4.

KD-ledaren lovade att inte väcka några fler misstroendeförklaringar om statsministern låter Morgan Johansson gå.

Magdalena Andersson svarade att hon måste fundera kring erbjudandet.

– Det som hände där var att Magdalena Andersson tog chansen att vika av. Det här var ett ”chicken race”, säger Stig-Björn Ljunggren till SvD.

På frågan huruvida Magdalena Andersson kommer att ge ministern sparken svarar han:

– Jag uppfattar det hon sa som att hon kommer göra det. I utbyte får hon en borgfred fram till valet.

Blev förvånad

Ebba Busch utspel och statsministerns svar förvånar Marja Lemne, S-märkt statsvetare vid Södertörns högskola.

– Jag blev ännu mer förvånad över Magdalena Anderssons svar. Men det var ett positivt inslag i den politiska debatten. Framförallt Magdalena Anderssons svar om att hon ska fundera på saken. Den traditionella när sånt här uppstår är ju att statsrådet i fråga drar sig undan, säger hon till Expressen.

Kommer att avgå

Enligt Marja Lemne finns det ett troligt scenario innan tisdagens omröstning. Morgan Johansson kommer självmant att avgå. 

Det vore även det bästa scenariot för Socialdemokraterna, enligt statsvetaren.

– Jag ska inte ge Morgan Johansson några råd, men det är klart att han har en väldigt stark uppbackning av sin hemmaregion i Skåne och är en av de få socialdemokrater i regeringen med tydlig vänsterprofil. Men för landets bästa, och om han från socialdemokratiskt håll tror på en valseger i höst, så kanske han också ska tänka ett steg till. Jag antar att det förekommer samtal – inte bara med den före detta vänsterpartisten i riksdagen – utan även med Morgan Johansson, säger hon till Expressen.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen