VAL 2022: Därför tvingas Morgan Johansson lämna

2022 06 06

Det lutar åt att inrikes- och justitieminister Morgan Johansson (S) tvingas att lämna regeringen innan tisdagens misstroendeomröstning.

Det är flera S-märkta statsvetare överens om.

– Det är någon som får packa lådorna, och det blir nog Morgan som det ser ut nu, säger Stig-Björn Ljunggren, S-märkt statsvetare och politisk redaktör på socialdemokratiska Sydöstran, till SvD.

Nappa på erbjudande

Stig-Björn Ljunggren tror att statsminister Magdalena Andersson (S) kommer att nappa på Ebba Buschs (KD) erbjudande under söndagens partiledardebatt i TV4.

KD-ledaren lovade att inte väcka några fler misstroendeförklaringar om statsministern låter Morgan Johansson gå.

Magdalena Andersson svarade att hon måste fundera kring erbjudandet.

– Det som hände där var att Magdalena Andersson tog chansen att vika av. Det här var ett ”chicken race”, säger Stig-Björn Ljunggren till SvD.

På frågan huruvida Magdalena Andersson kommer att ge ministern sparken svarar han:

– Jag uppfattar det hon sa som att hon kommer göra det. I utbyte får hon en borgfred fram till valet.

Blev förvånad

Ebba Busch utspel och statsministerns svar förvånar Marja Lemne, S-märkt statsvetare vid Södertörns högskola.

– Jag blev ännu mer förvånad över Magdalena Anderssons svar. Men det var ett positivt inslag i den politiska debatten. Framförallt Magdalena Anderssons svar om att hon ska fundera på saken. Den traditionella när sånt här uppstår är ju att statsrådet i fråga drar sig undan, säger hon till Expressen.

Kommer att avgå

Enligt Marja Lemne finns det ett troligt scenario innan tisdagens omröstning. Morgan Johansson kommer självmant att avgå. 

Det vore även det bästa scenariot för Socialdemokraterna, enligt statsvetaren.

– Jag ska inte ge Morgan Johansson några råd, men det är klart att han har en väldigt stark uppbackning av sin hemmaregion i Skåne och är en av de få socialdemokrater i regeringen med tydlig vänsterprofil. Men för landets bästa, och om han från socialdemokratiskt håll tror på en valseger i höst, så kanske han också ska tänka ett steg till. Jag antar att det förekommer samtal – inte bara med den före detta vänsterpartisten i riksdagen – utan även med Morgan Johansson, säger hon till Expressen.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen