VAL 2022: De kan bli största vinnarna

2021 05 09

Medias fokus inför 2022 ligger på SD:s relation till M och KD. Men bakom de möjliga segerkulisserna ser man även siluetterna av två helt andra personer – Annie Lööf (C) och Nooshi Dadgostar (V).

Mediacirkusen snurrar i 200 kilometer i timmen kring hur SD, M, KD och L ska kunna samarbeta vid en eventuell valseger 2022. Men de flesta mätningarna pekar faktiskt på att S-MP-C-V samlar en majoritet. Och en sak står då glasklar – Vänsterpartiets stöd är alldeles nödvändigt för att Löfven-Lööf ska kunna styra vidare. Nooshi Dadgostar medverkade i dag i P1 Morgon.

– Det vi driver är det väldigt många människor känner idag, säger Nooshi (V) och nämner Sveriges bristande beredskap för pandemin, skolpolitiken och Vänsterpartiets nya ekonomiska politik, till SR.

V håller på att bredda sin ekonomiska politik så att den kan locka bredare väljargrupper.

– Det viktiga är att staten gör mer i klimatomställningen som kan leda till 10 000-tals arbetstillfällen. Hur ser vi till att vi växlar upp så att alla kan ha en laddbar elbil, säger Nooshi som under intervjun lade stort fokus på Sveriges företagande och näringsliv – frågor som Centern gillar väldigt mycket.

Inte Jimmie & Nyamko - utan Nooshi & Annie

Min bedömning är att på samma sätt som SD och L kan väntas anstränga sig för att hitta gemensamma  punkter så kan även V och Centern finna samarbetsytor. V:s procent och mandat blir helt avgörande för S och Centern och det är helt naturligt att V tar för sig mer inför valet.

Det vinnande receptet är ödmjukhet och samverkan istället för attacker och olikheter och det är ett spår som Nooshi helt klart är inne på. Min prognos är att Vänsterpartiet precis som i Norge, Danmark och Finland är på väg in i ett svenskt regeringsunderlag inför 2022 och även tar steget in i regeringen på sikt, kanske redan 2022. Kanske är det inte Jimmie och Nyamko som får allt strålkastarljus på sig efter valet med fokus på hur de ska kunna komma överens - utan istället Nooshi och Annie.

[yop_poll id="18"]

UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen