VAL 2022: Här är vinnarna och förlorarna på Sveriges Nato-JA

2022 05 15

Flera partier är tydliga vinnare på Sveriges ja till Nato samtidigt som några partier är förlorare.

Att Sverige nu ansöker till Nato och med all säkerhet även kommer att antas som Natomedlem innebär att flera partier nu kan jubla – både när det gäller ökade chanser i höstens val men även rent sakpolitiskt.

Sakpolitiska vinnare

Liberalerna är den största vinnaren rent sakpolitiskt – inget annat parti har varit positivt inställt till Nato lika länge som Liberalerna.

Partiet har sagt ja till Nato så länge att det nästan är svårt att klargöra hur många år det handlar om. Men det rör sig om i runda slängar 20 år.

Moderaterna var det andra partiet som sade ja till Nato och därefter följde Centern och Kristdemokraterna.

Det är i grunden bara de fyra partierna som velat gå med i Nato.

Pressade mot sin egentliga vilja

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är allmänt sett negativa till Nato och har aldrig velat gå med i försvarsalliansen.

För Sverigedemokraterna har det varit en av partiets så kallade paradfrågor men nu har både SD och S svängt pressade av omvärldsfaktorer – det vill säga Rysslands brutala anfallskrig mot Ukrainas folk och inte minst Finlands omsvängning.

Sakpolitiska förlorare

Vänsterpartiet och Miljöpartiet är de stora sakpolitiska förlorarna. Båda partierna säger blankt nej till Nato och ja-beskedet är en stor bevikelse för båda partierna.

Möjligheten att ingå i framtida regeringar kan dessutom minska om man är emot Natomedlemskap och om partierna även kräver utträde ur Nato framöver så riskerar de att framstå som verklighetsfrånvända.

Det talar för att båda partierna relativt snart kan komma att gå med på Natomedlemskapet och istället lägga fokus på nedrustning.

Valstrategiska vinnare

När det gäller vindarna inför hösten val så ser statusen över vinnare och förlorare kopplat till Sveriges ja till Nato annorlunda ut jämfört med de sakpolitiska vinnaren och förlorarna.

Socialdemokraterna är en stor vinnare då partiet dels utkristalliseras som det regeringsparti som för Sverige in i Nato vilket enligt en rad mätningar har stöd av en klar majoritet av svenska folket nu när Finland sagt ja.

Plus för två partiledare

Statsminister Magdalena Andersson (S) kommer att synas i strålkastarljuset och få stort mediautrymme.

Liberalerna är också en vinnare då partiet kan stoltsera med att alla andra partier slutligen anslutit till L:s linje och det kan ge en trovärdighetsskjuts och visst mediautrymme åt den nya partiledaren Johan Pehrson (L).

För L är dessutom mediautrymme värdefullare än för alla andra partier, vid sidan av MP.

Positivt även för högerpartierna

För Sverigedemokraterna är beskedet ett stort plus då partiets största klyfta gentemot samarbetspartierna Moderaterna och KD nu minskar rejält.

Det är säkerhets-, försvars- och utrikespolitiken som utgör M och KD:s största problem med SD och på den fronten är inget viktigaste än Nato.

Nu när SD är med på Natotåget kommer de tre partierna betydligt närmare varandra och det gynnar SD både på lång och kort sikt.

Underlättar M-KD-SD-regeringar

Framförallt ökar partiets chanser att ingå i M-KD-regeringar i framtiden. Särskilt från och med valet 2026 men kanske, kanske redan 2022.

I och med att en av SD:s mest kritiserade delar ur ett M-KD-perspektiv nu försvinner så gynnas även M och KD genom att de tre partierna blir allt mer sammansvetsade och motståndarna får allt svårare att peka på besvärliga skillnader de tre partierna emellan.

V och MP

För Vänsterpartiet och Miljöpartiet kan det finnas valstrategiska fördelar då mätningar indikerar att omkring 22 procent av väljarna är emot Nato medan de båda partierna bara samlar cirka 12 procent.

Det är alltså fler som är emot Nato än som är för V och MP vilket ger de båda partierna viss väljarpotential

Samtidigt kan det efterhand glida över i problem om Nato likt EU blir allt populära bland väljarna.

För Centern lär Sveriges Nato-ja inte påverka nämnvärt inför valet. Och när allt kommer kring i valspurten kan Natofrågan ha svalnat betydligt.

L största vinnare och MP förlorare

Summering från 1 till 5 där 5 är högsta poäng enligt min analys:

Parti   Sakpolitiskt    Valstrategiskt   Totalt

L              5                        4                                9

M            4                        3                                7

S              2                        5                                7

KD         4                        3                                7

C            4                        2                                 6

SD         2                        4                                6

V            1                        4                                5

MP        1                        3                               4

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


26 nov 2025

JUST NU: ”Sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder

2025 11 26

De mest och minst ansedda företagen som är verksamma i Sverige har utsetts.

Det är Reputation and Trust Analytics som idag publicerar en ny studie med över 10 000 organisationsutvärderingar.

I rapporten rankas företag på en femgradig skala från 1-5. En fyra eller högre bedöms som “anseende på utmärkt nivå”. 

Högst på listan hamnar i år Ikea som med ett snittpoäng på 4,05 därmed betraktas som Sveriges mest ansedda företag.

En så hög anseendepoäng visar att alla aspekter av företagets anseende är på god eller utmärkt nivå, sammanfattar Alexander Widén, Senior Advisor på Reputation and Trust Analytics, i ett uttalande.

Shoppingjätten i botten

Långt ifrån alla når dock Ikeas höjder.

Sist på listan hamnar den kinesiska shoppingjätten Temu, som enligt statistik från Ehandel i snitt har 2,4 miljoner aktiva svenska kunder i månaden, med ett anseende på under 2,5.

– Vilket är en mycket dålig nivå, konstateras i pressmeddelandet till rapporten. Den kritiserade nätbutiken Shein kommer näst sist och att de två kinesiska aktörerna hamnar i botten är genomgående för hela Norden.

Strax ovanför Temu och Shein bland de minst ansedda företagen hittas Telia, Postnord, Nestlé, Ryanair, SJ, Amazon, Tesla och Swedbank.

– Anseende styr hur våra intressenter beter sig, vilka attityder de har och vilka beslut de fattar. Medan ett varumärke säkerställer position och differentiering, säkerställer anseende det sociala kontraktet och den legitimitet som kommer med förtroende, säger Alexander Widén.

Hårt kritiserade

Temu och Shein har länge varit hårt kritiserade av bland annat EU, Konsumentverket och Svensk Handel. Företagen har anklagats för att bryta mot konsumentskyddande lagar, ha skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor.

Det förstnämnda har tidigare sagt att man jobbar fortlöpande med att värna konsumenternas intressen på deras plattform. Man säger sig också ha “strikta policyer" för att säkerställa produkternas kvalitet.

Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet, skriver Temu på sajten Trustpilot.

LÄS MER: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Mest ansedda företagen i Sverige

1. Ikea
2. Systembolaget
3. Volvo
4. Scania
5. Saab
6. Länsförsäkringar
7. ABB
8. SKF
9. SBAB
10. Apoteket

Källa: Reputation and Trust Analytics

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


26 nov 2022

“Helt sinnessjukt” – lucianyhet väcker ramaskri

2025 11 26

På skolor runtom i hela Sverige pågår förberedelserna för fullt inför årets luciafirande.

Men firandet är inte villkorslöst.

För två år sedan förbjöd flera skolor i Stockholmsregionen föräldrar från att delta i firandet, på grund av att det ansågs kunna väcka obehag hos de yngre eleverna.

Det här året är det ett annat förbud, och framför allt underlåtenheten att följa reglerna, som väcker starka reaktioner.

I Danderyd har skolor numera nämligen börjat porta föräldrar som trotsar förbudet mot att fotografera och filma barnen under firandet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Det är helt sinnessjukt att man inte respekterar när man får tydliga instruktioner, säger författaren och influencern Katrin Zytomierska till kanalen.

Rektorn bestämmer

Enligt Ulla Hurtig Nielsen (M), skolpolitiker i Danderyd, är det formellt rektorn som fattar beslut om föräldrar ska få närvara vid luciatågen eller inte.

Hon understryker att det är viktigt att traditioner får leva kvar, men framhåller också att det borde kunna tas hänsyn till krav att föräldrar enbart får fotografera sitt eget barn.

– Vad många inte vet är att det i Danderyd finns många barn med skyddad identitet, vars föräldrars jobb gör dem särskilt utsatta, säger Ulla Hurtig Nielsen till lokaltidningen Mitt i.

Förslaget: böter på 10 000 kronor

Beskedet från Stockholmsskolorna har även orsakat reaktioner på sociala medier. Flera frågar sig vad meningen är med luciatåg om inte föräldrarna får titta på och andra undrar varför föräldrarnas vilja ska prioriteras före barnens välmående.

En del bekräftar också att det filmas hejvilt på luciafirandet i skolorna.

Katrin Zytomierska har ett förslag på hur man skulle kunna lösa dilemmat: inför böter på 10 000 kronor för den förälder som filmar ett annat barn och lägger ut det.

I ett land som Sverige så tror jag inte att någon skulle våga lägga ut någonting om det var en högre bot, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Etablerades på 1900-talet

Luciafirandet har sitt ursprung i den kristna tron och firas till minne av just helgonet Lucia, en kristen jungfru från italienska Syrakusa som dog 304.

I Sverige etablerades firandet av Lucia under tidigt 1900-talet och har idag väldigt lite gemensamt med den tidiga kristna högtiden.

Lucia firas även i övriga nordiska länder samt i delar av Italien där det dock skiljer sig väldigt mycket från den svenska varianten.

LÄS MER: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Foto: Bengt Nyman

Text: Redaktionen