VAL 2022: Partiledaren vill sparka över 5 000 politiker

2022 08 19

Samtliga regionråd och regionpolitiker i landet borde få sparken.

Det menar Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch ikväll, rapporterar Aftonbladet.

Enligt KD-ledaren skulle politikernas löner behövas bättre av sjuksköterskor och läkare.

– 1,7 miljarder kronor kostar Sveriges regionpolitiker sammanlagt. Och vi vill sparka allihopa, säger hon till tidningen.

Drivit frågan länge

Ebba Busch har länge drivit frågan om att skrota regionerna.

Istället föreslår hon att de 21 regionerna ersätts av ett nationellt ansvar.

Dessutom ska sex stycken regionala “utförarorganisationer” upprättas för att styra vården.

– Det innebär att vårdprofessionen får mycket mer att säga till om, och att det är de som styr utförandet av vården, säger Busch.

Enligt Kristdemokraternas partiledare skulle pengarna man sparar på att avskeda alla regionpolitiker ge möjlighet att anställa 800 läkare och 2 000 sjuksköterskor.

Över 5 000 regionpolitiker

Inspirationen till förslaget hämtas från grannländerna.

Nämligen Norge och Danmark.

Problemet för Sverige är att människorna är allt för sugna på makt.

– En stor anledning är makt och pengar. Det är över 5 000 regionpolitiker som har makt över sina partier, makt över vem som blir partiledare och som får arvoden för det här, säger hon.

Medvind i opinionen

I Sifos senaste opinionsmätning som uppdaterades idag parkerar Kristdemokraterna på 6,0 procent.

Det är en ökning med 0,4 procentenheter, rapporterar Svenska Dagbladet.

Enligt Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo, stjäl partiet väljare från Sverigedemokraterna som får sin sämsta notering, 16,1 procent, sedan våren 2018.

– De största förlusterna går till Socialdemokraterna och Kristdemokraterna och det beror såklart på att den politiska agendan förändrats, säger han.

Mätningen indikerar också att fler väljare från landsbygden tenderar att välja KD i större utsträckning.

Foto: Kristdemokraterna

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen