28 jan 2026

VAL 2022: Vill bilda majoritetsregering

2022 05 27

Miljöpartiet öppnar för en bred regering.

I en intervju med nyhetsbyrån TT säger partiets språkrör Per Bolund att han vill bilda en majoritetsregering tillsammans med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet efter höstens val.

Bästa lösningen

– Det allra bästa vore om vi närmar oss en finsk regeringsbildning där man har ett brett parlamentariskt underlag i regeringen, säger Per Bolund i intervjun med nyhetsbyrån.

Han framhäver att ett sådant samarbete kräver att alla partier är beredda att ta det ansvar som krävs för att sitta i en regering och för att hitta en gemensam agenda.

Bolund betonar att MP helst ser en majoritetsregering med samtliga fyra partier efter valet, men konstaterar även att MP återigen är redo att sitta i en tvåpartiregering tillsammans med Socialdemokraterna.

Kan bli svårt

Centerpartiet har tidigare inte velat sitta i en regering tillsammans med S. Men efter den senaste tidens låga stöd i opinionen uppger källor med insyn i partiet att C har ändrat inställning, rapporterar Expressen.

– Det gör ont i själen, men som det ser ut just nu är det inte en osannolik lösning. Det måste gå att styra landet, och det ligger i vårt DNA att ta ansvar, säger riksdagsledamoten Niels Paarup-Petersen (C) till tidningen.

Största utmaningen

Den största utmaningen för Per Bolunds drömregering är motsättningen mellan Centerpartiet och Vänsterpartiet.

C-ledaren Annie Lööf har vid flera tillfällen betonat att Centerpartiet inte kommer att ge inflytande till ytterkantspartierna, SD och V.

Överens i många sakfrågor

Samtidigt står V och C närmare varandra än vad som uppges utåt. Det visar en kartläggning av hur partierna röstar i riksdagen, som DN har gjort.

– Voteringarna i riksdagen visar att det finns många partier som står längre ifrån varandra än C och V. Det är faktiskt vanligare att Annie Lööf och Nooshi Dadgostar röstar lika, än att Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson gör det, rapporterar tidningen.

Enligt DN:s undersökning var C och V överens i ungefär hälften av voteringarna under riksdagsåret 20/21 (48 procent).

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


21 juni 2026

Ny avgift införs första juli – blir dyrare att handla

2026 06 21

Snart blir det dyrare att beställa varor från länder utanför EU.

På senare år har kinesiska e-handelsjättar som Shein och Temu fullkomligt exploderat.

För att stötta inhemsk handel har EU tagit fram ett nytt regelverk som i praktiken innebär att det blir dyrare för svenskar att beställa varor från länder utanför EU.

Detta i form av en ny tullavgift som kommer att gälla från och med den första juli.

Ny tullavgift

Från och med den första juli införs en tullavgift på 3 euro – knappt 33 kronor – när man beställer en vara värd upp till 150 euro, alltså 1 645 kronor.

Det här gäller när man handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU. 

– Har du beställt före den 1 juli? Om dina varor kommer till EU och anmäls för import efter den 30 juni tas en tullavgift ut, oavsett när du gjorde din beställning, förklarar Tullverket.

Allt utanför EU

Den nya tullavgiften gäller för alla länder utanför EU. 

Tullavgiften betalas per vara och hur stor tullavgiften blir beror på om man köper olika eller likadana varor. 

– Beställer du flera varor med ett sammanlagt värde över 150 euro betalar du en procentuell tullavgift baserat på varornas värde, fortsätter Tullverket.

Läs mer: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Tre offentliga skäl

Tullverket anger tre offentliga skäl till EU:s nya regler:

- Minska mängden småpaket till EU och Sverige vilka ger fler transporter, mer förpackningar och mer avfall.

- Minska risken att privatpersoner får hem produkter som kan vara brandfarliga, giftiga, felmärkta eller osäkra.

- Företag inom EU ska konkurrera på rättvisa villkor med företag utanför EU.

Ersätts 2028

Tullavgiften kommer att gälla inom hela unionen.

Avgiften är tillfällig och ersätts med en procentuell tullavgift från den 1 juli 2028. 

– Om varan till exempel har gått sönder under transporten och du har reklamerat den, kan den som är deklarant ansöka om att få tillbaka avgifter från Tullverket, framhåller myndigheten.

Läs mer: Sverige slår USA – hamnar en plats före

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


21 juni 2026

De swishar 200 kronor – se upp

2026 06 21

Många svenskar tar emot Swishpengar som de borde säga nej till.

Många barn och ungdomar övertygas om att ta emot pengar på Swish.

Nu går polisen ut med en varning.

Förfrågan om Swishöverföring

Det händer att barn och unga blir tillfrågade på stan eller i digitala forum om att ta emot Swishförfrågningar.

Enligt polisen kan det hända att någon kommer fram på stan och säger: ”Min mamma ska skicka mig pengar till mat men mitt kort funkar inte. Kan hon swisha till dig?”

Förfrågan gäller ofta mindre summor, cirka 200 kronor.

Men sedan swishas ofta en större summa, till exempel 15 000 kronor, som barnet eller ungdomen pressas att ta ut eller skicka vidare.

På så vis luras barn och unga att begå penningtvättsbrott via Swish, och personen som gör Swishförfrågningarna ingår i kriminella nätverk.

Det kan alltså handla om pengar som kommer från exempelvis narkotikabrott eller skjutningar.

– Var tjugonde barn mellan 9 och 17 har blivit ombedd av någon att ta emot och sedan skicka vidare pengar. Det kan verka oskyldigt, men kan faktiskt vara inkörsport till tyngre kriminalitet, säger Peter Tobisson, som jobbar med kriminell ekonomi i polisregion Syd, till SR.

LÄS OCKSÅ: SWEDBANK: Lägre priser i sommar - orsakar rusning

Håll ett vakande öga

Föräldrar uppmanas nu att föra en dialog med sina barn och ungdomar, och att vara vaksamma.

– Att ha en öppen dialog med barnen är väl en bra början, men sedan också förstås kanske ett lite vakande öga, se om det är ett förändrat beteende hos ens barn. Märker man att barnen skaffar nya bankkonton till exempel så kan det vara en indikation, säger Peter Tobisson till radiokanalen.

Konsekvenserna kan bli allvarliga för den som blir indragen, varnar polisen Syd på sin hemsida.

Man riskerar att bli skuldsatt och återbetalningsskyldig, få sitt bankkonto nedstängt, bli avstängd från Swish och Bank-ID, och i värsta fall bli dömd för penningtvättbrott och hamna i brottsregistret.

Öva med barnen

Föräldrar rekommenderas därför att hålla koll på bankkonton och transaktioner om man har ett minderårigt barn, och även att föra en dialog med unga vuxna vars konton man inte längre har insyn i.

Det kan även vara bra att öva med barnen på vad de ska göra om någon kontaktar dem. Prata om olika sätt att ta sig ur situationen. Man kan till exempel ljuga och säga att man inte har Swish och att man inte har bankkortet på sig, enligt polisen.

LÄS OCKSÅ: Sverige slår USA - hamnar en plats före

Foto: Swish

Text: Redaktionen