15okt2025

Vanligaste felet i besiktningen – var fjärde bil underkänns

2025 04 09

Var fjärde bilbesiktning underkänns med krav på efterkontroll.

Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.

Enligt myndigheten finns det ett särskilt fel som sticker ut i rapporten: defekta halvljus.

Det är den vanligaste anmärkningen vid besiktning av personbilar då över 287 000 nedslag kopplades till just halvljusen.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi kan se så många anmärkningar på halvljuset. Tillfredsställande ljus är väldigt viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv och dessutom något som du ofta själv kan lösa, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, i en kommentar.

"Konstaterar en ökning"

Generellt har andelen underkända besiktningar med krav på efterkontroll minskat under flera år.

På senare tid har det dock skett ett trendbrott.

Förra året underkändes över 908 000 av knappt fyra miljoner besiktningar med krav på efterkontroll. En ökning för tredje året i rad.

Vi kan konstatera en ökning och det kan vara så att en del av förklaringen är de sämre ekonomiska tiderna. Man kanske håller kvar vid sin äldre bil lite längre och man skjuter eventuellt upp en service som skulle uppmärksammat en brist, säger Mikael Andersson.

LÄS MER: Ändrat krav i bilbesiktningen – nytt för i år

Stora variationer

Det är också stora variationer i Sverige. I Halland underkänns minst antal bilar, drygt 20 procent. Liknande siffror syns i Skåne.

Värst är Gävleborgs län – där underkänns knappt 27 procent av bilarna i besiktningen.

– Vi vet att andelen underkännanden varierar mellan olika delar av landet. Det beror på många orsaker som socioekonomiska faktorer, vägars skick och underhåll, trafikarbetet från den aktuella fordonsparken och åldern på bilarna, säger Mikael Andersson.

Hela listan

Topp tio vanligaste felen i hela Sverige vid besiktning:

  1. Strålkastare halvljus (287 442 st)
  2. Positionslykta (192 005 st)
  3. Parkeringsbroms bromsverkan (114 819 st)
  4. Spindelled (104 136 st)
  5. Styrled (79 245 st)
  6. Färdbroms bromsbelägg (78 007 st)
  7. Skyltlykta (76 939 st)
  8. Färdbroms hjulbroms (73 661 st)
  9. Avgassystem (73 404 st)
  10. Fjäder (69 202)

Källa: Transportstyrelsen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen


24nov2025

JUST NU: ”Madyars fåglar” slår till mot rysk jättefabrik

2025 11 24

Ukraina har genomfört storskaliga attacker mot flera stora anläggningar på ockuperade Krym.

Under helgen har Ukraina slagit till med attacker på flera håll i Ryssland och i de ockuperade delarna av landet.

Också i ockuperade Krym har attacker utförts.

– Ukraina genomförde attacker mot en stor kemisk fabrik och en högspänningsstation i den ryskockuperade staden Krasnoperekopsk i norra Krym under helgen, uppger den ukrainske befälhavare Robert Brovdi, rapporterar Kyiv Post.

”Madyars fåglar”

Robert Brovdi är grundare och befälhavare för en ukrainsk drönarspaningsgrupp.

Han går under smeknamnet ”Madyars”, och hans grupp kallas därför för ”Madyars fåglar”.

– "Madyars fåglar" har attackerat den kemiska anläggningen Perekop Bromine, en stor industrianläggning som producerar brombaserade kemikalier som används inom flera sektorer, inklusive Rysslands militärindustri, uppger tidningen, med hänvisning till ett inlägg av Robert Brovdi på sociala medier.

Anläggningen är en av de största i sitt slag och den enda producenten av bromföreningar i Östeuropa.

Slog till mot huvudkraftstation

Utöver attacken mot den kemiska fabriken slog också drönarenheten till mot en stor kraftstation i Krasnoperekopsk, under natten till måndag.

Den beskrivs som en nyckelstation i Kryms elnät.

Flera energianläggningar i ockuperade områden ska ha drabbats av avbrott till följd av attacken, uppger Robert Brovdi i inlägget på sociala medier.

– Ett artighetsbesök har genomförts av Madyars fåglar, uppger han, rapporterar tidningen.

– Attackerna var en del av en bredare ukrainsk insats för att undergräva rysk bränsle- och energiinfrastruktur.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Legat bakom flera attacker

"Madyars fåglar" har den senaste tiden genomfört flera drönaroperationer på Krym.

Den 13 november förstörde gruppen en rysk drönarbas.

I september sköt jaktplan från samma brigad ner en ryska Oriondrönare under en attack.

– I början av november varnade Robert Brovdi för att Ryssland riskerar återkommande strömavbrott när ukrainska styrkor förbereder vedergällningsaktioner, uppger tidningen.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Ny efterlängtad funktion i Swish – två storbanker först ut

2025 11 24

Från och med nu kan många kunder ta del av en ny och efterfrågad funktion i Swish.

Användare kommer att kunna samla prenumerationer, medlemskap och andra återkommande betalningar direkt i Swishappen.

Det beskrivs som en “efterlängtad” funktion som ska göra det enkelt för folk att planera och genomföra regelbundna utgifter.

Tjänsten liknar klassiska autogirobetalningar och Handelsbanken och SEB blir först ut av storbankerna att lansera funktionen.

Swish beskriver nyheten som “en milstolpe”.

Detta är en viktig milstolpe för Swish och för den svenska betalningsinfrastrukturen. Återkommande betalningar med Swish är något som många svenskar har efterfrågat, och lanseringen av Handelsbanken och SEB möjliggör nu det i större skala, säger Urban Höglund, vd för Swish, i ett uttalande.

"Efterfrågad"

De som vill använda sig av den nya funktionen kommer att registrera ett medgivande via mobilt Bank-id. Därefter kan företaget som ska ta emot betalningen genomföra den via Swish.

All översikt kommer att finnas i Swishappen.

Våra privatkunder har efterfrågat möjligheten att planera återkommande betalningar av exempelvis medlemsavgifter och prenumerationer även med Swish. Våra företagskunder ser stora fördelar med att kunna ta emot regelbundna betalningar på ett smidigt sätt, säger Lena Gredenhag, Head of Payments på Handelsbanken, i en kommentar.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Blir enklare

Även SEB hyllar den nya lanseringen. Storbanken ser återkommande betlaningar via Swish som “ett tydligt exempel på hur vi kan driva utvecklingen mot mer sömlösa och kundorienterade betalningar”.

– För våra kunder innebär det ett enklare sätt att hantera prenumerationer och andra återkommande utgifter – men också ett steg mot en modernare betalningsinfrastruktur i Sverige för både företag och privatpersoner, säger Kamilla Asp, chef för Betalningar & Konton på SEB.

Sedan tidigare har Danske Bank och Klarna erbjudit funktionen.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-id

Foto: Swish

Text: Redaktionen