Världens största butikskedja byter logga – hånas brutalt

2025 01 14

Walmart, ofta betraktad som världens största butikskedja, har uppdaterat sin logotyp.

För första gången på 17 har den amerikanska matjätten förändrat den klassiska loggan.

– Vi är glada att tillkännage en omfattande varumärkesuppdatering som återspeglar dess utveckling som en folkledd, tekniskt driven återförsäljare, framhöll Walmart i ett pressutskick.

Men resultatet är närmast parodiskt.

Särskilt “omfattande” var inte uppdateringen. Och reaktionerna har inte låtit sig vänta.

Se bilderna längre ned i texten.

Hånas bland kunder

På sociala medier fullständigt flödar skämt och memes om Walmarts nya logga.

– Jag kan inte fatta att någon fick betalt för det här, skriver en användare på X.

– Den ser likadan ut, menar en annan.

– Släppte Walmart en ny logga eller ett syntest?

En tredje person var mer sarkastisk i sin utläggning.

– Kära Walmart, mängden tid och ansträngning ni lagt ner på denna dramatiska omprofilering av er logotyp är beundransvärd. Denna drastiska förändring kommer sannolikt inte att gå obemärkt förbi. Tack för omtanken och konstnärskapet som är involverat i en så dramatisk och djärv förändring. Det är otroligt, verkligen ett sådant kraftfullt och modigt drag.

Walmart är nöjda

Alla är dock inte lika hånfulla och en del hyllar den lilla justeringen.

Walmart själva är också nöjda.

– Medan utseendet och känslan av vårt varumärke är mer modernt, återspeglar vår förnyade varumärkesidentitet Walmarts varaktiga engagemang för både Sams principer (Samuel Walton, Walmarts grundare, red. anm.) och att betjäna våra kunder hur de än behöver oss.

Det säger William White, vice ordförande och marknadschef på matjätten.

– När våra kunder utvecklas kommer också vi att vara deras Walmart, och vårt varumärke kommer alltid att var ett bevis på hur vi förnyar och förändras oss jämsides med dem.

Fakta Walmart

- Grundades 1962 i USA

- Omsätter 650 miljarder dollar

- Över 2,1 miljoner anställda fördelat på över 11 400 butiker och i 26 länder

- Största privata arbetsgivaren i USA, Kanada och Mexiko

- Anses vara världens största detaljhandelskedja

Foto: P. Seling

Text: Redaktionen


4-åring har tvingats in i tvättmaskin

2025 12 05

En förälder har tvingat in sin son i en tvättmaskin.

En pappa i Timrå har stoppat in sin 4-årige son i en tvättmaskin.

Sonen berättar att han fick ”jätteont” – men pappan döms ändå inte för misshandel.

Vägrade tvätta händerna

Händelsen inträffade i Timrå i april 2023, men domen kom idag, rapporterar SVT.

Pappan ska ha tvingat in den 4-årige sonen i tvättmaskinen – efter att sonen hade vägrat tvätta händerna.

I förhör berättar sonen att han tvingades ligga i tvättmaskinen i ungefär en minut.

Pappan nekar till uppgifterna.

Ett vittne på 4-åringens förskola vittnar dock om att pojken hade blåmärken på benet efter händelsen.

Dessutom uppger pojkens bror att han hade ett sår på armen.

Pappan döms emellertid inte för misshandel.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Domen mot pappan

Pappan döms till böter för ofredande, uppger kanalen.

Men det finns inte tillräckliga bevis för att det rör sig om en misshandel, enligt tingsrätten.

De menar att uppgifterna om skador inte är tillräckligt tydliga.

Pappan har även anklagats för andra fall av misstänkt misshandel mot sina barn, vilket SR har rapporterat.

Han har bland annat misstänkts för att ha slagit barnen upprepade gånger med ett bälte, enligt radiokanalen.

Tingsrätten har dock frikänt pappan eftersom det inte gått att fastställa när och hur detta har hänt.

Även pojkens mamma har dömts för ofredande efter att ha nypt sonen.

Barnen har placerats i familjehem.

Grovt rån i Solna

Samtidigt har det under fredagskvällen skett andra polisnyheter runt om i landet.

Polisen har bland annat gripit två män i Huvudsta, Solna. Männen är misstänkta för grovt rån.

Enligt polisen misstänks de två männen ha hotat en restaurangägare och hans anställda då de lastade varor in i restaurangen. De misstänkta ska även ha viftat med kniv.

De fick med sig ett rånbyte bestående av varor från restaurangen, men kunde gripas efter att ett vittne kunnat peka ut deras flyktväg.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu - hela listan

Text: Redaktionen


5 december 2025

Power rear ut tusentals varor – för 329 kronor

2025 12 05

Power har gjort en blunder som nu gynnar kunderna.

– Vi har gjort ett misstag, skriver butikskedjan Power på Instagram.

Nu säljs tusentals produkter till priset av 329 kronor.

– I linje med vår affärsidé om låga priser kommer vi inte att justera detta, tillägger Power, som förnekar att det handlar om en PR-kupp.

”Gäller – oavsett tidigare pris”

Power uppger att tusentals produkter har felmärkts som ”NÄSTRIMMER 329 KR”.

Det handlar om en rad olika produkter som har felmärkts – alltifrån hörlurar och gamingutrustning till köksmaskiner, enligt kedjan.

Och Power tänker alltså inte rätta till misstaget.

– Nästrimmer-priset gäller därför på alla felmärkta produkter i våra varuhus. Oavsett tidigare pris, uppger kedjan i inlägget.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu – hela listan

Uppmaning till kunderna

Power uppmanar också kunder att kontrollera sitt kvitto om de har handlat på kedjan.

– Om du har köpt en produkt hos oss och kvittot felaktigt visar NÄSTRIMMER, behöver kvittot korrigeras så att rätt garanti och villkor gäller, förklarar Power.

Men priset förblir detsamma.

– Nästrimmer-priset påverkas inte utan förblir oförändrat, meddelar kedjan.

Man kan lätt få intryck av att det rör sig om en PR-kupp från Powers sida.

Även vissa i kommentarsfältet på Powers Instagramkonto tycks vara inne på den linjen.

– Varför skulle ni inte rätta till priserna för varor som är kvar i varuhuset? Och vilken medarbetare skulle inte reagera på att sälja en köksmaskin som ”nästrimmers”. Låter väldigt konstigt, skriver en följare på Instagram.

Förnekar PR-kupp

Men kedjan förnekar att det rör sig om en PR-kupp.

– Vi står för låga priser och i den perioden vi är just nu kände vi att vi ville göra det enkelt och generöst för våra kunder, säger Powers marknadschef Eddie Hernandez till Expressen.

Han medger dock att kedjan tror att de kommer att tjäna på felmärkningen.

– I det stora hela tror jag att vi kommer att vinna mer än vad det här kostar långsiktigt, säger han.

Totalt handlar det om runt 2 000 varor som har felmärkts, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Foto: Noel Edling Power

Text: Redaktionen