Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.
RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.
Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.
– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.
"Finns en missuppfattning"
Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.
I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.
Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.
– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.
LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer
Gotland enda undantaget
Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.
Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.
Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.
LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt
Foto: Preem
Text: Redaktionen