ZELENSKYS RÅDGIVARE: Då kan kriget vara över

2022 03 15

– Kriget borde vara över tidigt i maj.

Det säger Oleksij Arestovitj som är stabschef till Ukrainas president Volodymyr Zelensky, till nyhetsbyrån Reuters.

Arestovitj pekar på att Ryssland troligtvis kommer få slut på resurser i början av maj och det kommer sannolikt att resultera i att den ryska krigsmakten måste avsluta sitt anfallskrig.

Inga signaler om krigsslut

De pågående samtalen mellan Ukraina och Ryssland, som Arestovitj inte deltar i, har hittills resulterat i väldigt få framgångar, förutom att flera humanitära korridorer har etablerats från belägrade ukrainska städer.

Senast i maj

Trots de uteblivna framgångarna är Arestovitj relativt hoppfull om ett slutdatum för den ryska invasionen.

–  Jag tror att vi senast i början av maj bör ha ett fredsavtal. Kanske mycket tidigare, vi får se. Jag pratar om de senaste möjliga datumen, säger han till Reuters.

Två troliga scenarier

Zelenskys rådgivare förutspår två troliga scenarier den kommande månaden.

– Antingen kommer parterna att träffas och vi får se ett fredsavtal mycket snabbt, inom en vecka eller två, säger han.

Det andra scenariot är enligt Arestovitj att den ryska diktatorn Vladimir Putin lyckas rekrytera fler soldater, till exempel från Syrien, och då skjuts datumet fram för en överenskommelse.

Det galna scenariot

Arestovitj målar även upp ett ”galet” tredje scenario. I det scenariot bestämmer sig Vladimir Putin för att skicka nya värnpliktiga soldater till Ukraina efter endast en månads träning.

Avslutningsvis konstaterar rådgivaren att våldet inte kommer att upphöra helt vid ett fredsavtal.

Små taktiska sammandrabbningar

– Det kommer ske små taktiska sammandrabbningar i kanske ett år, säger han till Reuters.

Foto: Volodymyr Zelensky FB resp Oleksij Arestovitj FB

Text: Redaktionen


Obama går ut med sällsynt varning: ”Ett kolossalt misstag”

2025 07 02

Den tidigare presidenten Barack Obama framför mycket ovanlig kritik.

Det hör inte till vanligheterna att expresidenter i USA går ut och kritiserar sina efterträdare.

Att det sker tillsammans med en annan före detta president är ännu mer sällsynt.

Men nu går Barack Obama, tillsammans med republikanen George W. Bush som var president i USA mellan 2001 och 2008, ut med en gemensam varning.

De före detta amerikanska ledarna uttrycker sin förskräckelse över Trumpregeringens nedläggning av det amerikanska nationella biståndsprogrammet USAid, som officiellt stängde i måndags.

– Att rensa ut USAid är en tragedi och en skandal. För det är bland det viktigaste arbete som sker i hela världen, säger Obama enligt Politico.

"Kolossalt misstag"

I talet, som var förinspelat på video och spelades upp på en avslutningsceremoni för tusentals anställda, kallar Obama nedläggningen för “ett kolossalt misstag”.

Han understryker att USAid både räddat liv och varit en viktig faktor i den globala ekonomiska tillväxten.

George W. Bush talar i liknande termer, också det via video.

Republikanen pekar på det aids- och hiv-program som startades under hans tid i Vita huset och som bedöms ha räddat 25 miljoner liv över hela världen.

– Ni har visat USA:s stora styrka genom ert arbete, och det är ert goda hjärta, säger Bush och vänder sig till anställda på biståndsmyndigheten.

– Ligger det i vårt nationella intresse att 25 miljoner människor som skulle ha dött nu lever? Jag tror det, och det tror ni också.

14 miljoner riskerar dö

Enligt en studie från den vetenskapliga tidskriften The Lancet bedöms över 14 miljoner människor riskera att dö som konsekvens av att USA skär ned på biståndet.

USA:s nuvarande president Donald Trump har tidigare hävdat att USAid drivs av “vänsterradikala galningar” och präglas av “enormt bedrägeri”. 

Argumentet för att lägga ned myndigheten är att pengarna borde kunna läggas på amerikanska behov istället för bistånd utomlands.

Även effektiviteten har ifrågasatts. Elon Musk, som fram till nyligen ledde effektivitetsmyndigheten Doge, har kallat myndigheten för “kriminell”, skriver Politico.

Det som ska ersätta USAid väntas presenteras inom kort. Projektet kommer att kallas “America First”.

– Den nya processen kommer att säkerställa att det finns ordentlig tillsyn och att varje skattekrona som spenderas kommer att bidra till att främja våra nationella intressen, framhåller USA:s utrikesdepartement.

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 03

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen